Recension - Finnas Till Finnas Till, skriven av Jerzy Kosinsky, en judisk-polsk-amerikansk f”rfattare, „r ett stort litet m„sterverk samlat p† ett precis lagom antal sidor. Den handlar om Chance, en tr„dg†rdsm„stare, som aldrig stuckit n„san utanf”r Gubbens residens, och som f†tt all sin input fr†n TVn. Han lever ett inst„ngt liv bakom de vita stenv„ggarna, och hans enda kontinuerliga kontakt med m„nniskor „r kontakten med den svarta tj„nsteflickan. En dag g†r Gubben bort, och en dr”s advokater och andra tj„nstem„n bes”ker Gubbens hus f”r att konstatera att Chance inte finns. Jo, visst finns han, han finns till, men inte enligt de papper som finns advokatbyr† tillhanda, och d„rf”r tvingas Chance l„mna sitt barndomshem som nu skulle bommas igen. Chance l„mnar sin v†ning, inte motvilligt, utan snarare med en f”rv†nansv„rd likgiltighet. Hans ovetande om samh„llet, det som han sett p† TV, resulterar genast i att han blir p†k”rd av en l†ng, svart limousin, vars innehavare Elisabeth Eve genast kommer utrusande i h”gsta f”rtvivlan f”r att sedan j„mra sig ”ver Chances bl†a ben. EEs make „r en „ldre, inflytelserik aff„rsman som ligger sjuk och har l„kare hemma, och d„rf”r erbjuds Chance att f”lja med EE hem. Han accepterar erbjudandet och blir god v„n med EEs make, och f†r senare „ven tr„ffa hans kollegor och tom presidenten. Presidenten fr†gade vad Chance tyckte om landets d†varande ganska d†liga ekonomiska l„ge, och i ren, dum fromhet svarade Chance att en tr„dg†rd lider av olika †rstider. Chances dumma sanning f”rvrids, reverseras och feltolkas av Presidenten, och framst†r f”r denne alldeles genialiskt. Och s† forts„tter det genom hela boken. Chance kommer med p† TV, ska tolka ekonomin och politiken, men han tolkar ingenting, utan finns bara d„r helt likgiltig f”r att tala om sin tr„dg†rd. Tolkningen sker ist„llet hos publiken, hos aff„rsm„nnen, hos politikerna och hos ekonomerna, och de tar f”r givet att detta tr„dg†rdsprat inte kan vara tr„dg†rdsprat, utan egentligen m†ste ha mycket djupare k„llor. Chance p†minner mig lite om Lennie i M”ss och m„nniskor, hans stora ovetande om samh„llslivet, om hur man ska uppf”ra sig, hans dumma dr”mmande om frid, och hans enorma likgiltighet. Finnas till skildrar n†gonting jag tycker mig kunna se ofta i vardagslivet. En st„ndig str„van efter det konventionella, en vilja att slippa ha att g”ra med nya saker, saker man tycker „r konstiga eller onormala. Ist„llet tolkar man h„ndelser och personer p† ett s„tt som passar in i v†rt rutm”nster, s† som det "ska va". N„r Chance inf”r en hel dr”s journalister f”rklarar att han aldrig l„ser, tolkas detta inte bokstavligen, f”r det passar inte medelsvensson, utan ist„llet dyker en felaktig f”rklaring upp, att "vem har tid att l„sa nu f”r tiden", en f”rklaring som r„ttar till det onormala s† att det passar i rutsystemet. Chance blir fruktansv„rt ber”md, och b†de Ryssarna och Presidenten b”rjar utreda Chances bakgrund - som inte finns. Till slut kommer man p† att denne Chance inte alls „r ekonom eller speciellt bright, och d† kollapsar allt. Helt pl”tsligt tror ingen l„ngre p† det som f”r en tid sedan varit s† uppenbart genialiskt. En annan sensmoral i boken, tror jag, „r den att man inte blint ska v„rdera m„nniskor efter andras v„rderingar till desamma. Chance blev omtyckt av EEs make, Presidenten och en rysk ambassad”r. "D† m†ste han ju vara smart", t„nker alla, och helt pl”tsligt inser den dumma massan att visst, han „r genialisk. Det h„r „r ett stort problem som f”rekommer v„ldigt ofta i dagens samh„lle. Titta bara p† den fruktansv„rda f”reteelsen mobbing, vad beror den p†? Jo, att n†gon, som anses vara popul„r, tycker illa om n†gon annan. D† b”rjar helt pl”tsligt alla kompisarna ocks† tycka illa om denna m„nniska, och ju fler som dras till f”rdomarna och de f„rdiga v„rderingarna, desto l„ttare f†r de att dra till sig „nnu fler. Och offret f†r aldrig riktigt visa vad han g†r f”r. S† var fallet med Chance. Ett missf”rst†nd ledde till ett annat, som ledde till ett tredje, tills det hela kulminerade i en stor nationell, men omedveten, bluff. Chance, han ville aldrig bli ber”md, han ville aldrig prata om ekonomi. Men tillfr†gades han, d† fanns han d„r. Och det var allt han ville. Han brydde sig egentligen inte om alla m„nniskorna, utan skulle g„rna †terv„nda till sin tr„dg†rd. Han ville andas den friska luften, om han fick. Och om han skulle vara p† TV, d† var han p† TV. Likgiltigt men observerande gick han genom livet, och hans enda beg„r, det var att finnas, att finnas till. Robert Zettinger